Utječe li stres na naš imunološki sustav nakon cijepljenja protiv COVID-19?

Sudeći prema onome što je otkrio istraživački tim sa Sveučilišta Ohio, čini se da pozitivnost na naš imunološki sustav utječe mnogo bolje od brige.

Tim istražitelja je u obzir uzeo 49 različitih studija cjepiva na ljudima koja su provedena u zadnjih 30 godina. Došli su do vrlo zanimljivog zaključka - podaci su pokazali kako stres narušava tjelesno zdravlje na razne načine, prvenstveno kočeći imunološki odgovor osobe.

Ideja je bila vidjeti koji se to čimbenici poput stresa, depresije i tjelesne neaktivnosti mogu izmijeniti, kako bismo pomogli tijelu da naš odgovor na cjepivo postane brži, jači i trajniji.

Što su znanstvenici otkrili?

Tijekom ispitivanja dokumentiralo se na koji način stres, depresija i nezdrav način života mogu negativno utjecati na imunološki odgovor tijela na cijepljenje. Također se istraživalo kako poboljšanje tih zdravstvenih čimbenika može poboljšati imunološku reakciju.

Pokazalo se kako se oštećeni imunološki odgovori mogu svrstati u tri kategorije:

    1. Ometanje razvoja antitijela koji se bore protiv virusa
    2. Brže propadanje zaštite antitijela koje tijelo razvija
    3. Intenzivnije nuspojave cijepljenja

Gore spomenuto ispitivanje istraživalo je učinke psiholoških čimbenika i ljudskog ponašanja na imunološku reakciju na niz različitih vrsta cjepiva poput gripe, hepatitisa B, tifusa i upale pluća. S obzirom na to da su se mnogi nalazi podudarali u odgovorima na različita cjepiva, istraživači su smatrali kako se ti podaci mogu primijeniti i na cjepivo protiv COVID-19. I nisu morali tražiti daleko kako bi podržali ovu teoriju.

Nekoliko prijašnjih studija provedenih na Medicinskom Centru Sveučilišta Ohio pokazuju različite učinke različitih vrsta stresa na ljudske reakcije na cijepljenje.

Primjerice, napravljeno je istraživanje na studentima medicine da se utvrdi kakav je njihov imunološki odgovor na visoko učinkovito cjepivo protiv Hepatitisa B. Iako su svi studenti su na kraju razvili zaštitna antitijela, mnogo više vremena za to trebalo je onim studentima koji su bili pod većim stresom ili su bili zabrinuti zbog ispita koje su imali u vrijeme cijepljenja.

Neka istraživanja istih znanstvenika su također pokazala da starije odrasle osobe, za koje se smatra da su pod većim rizikom od obolijevanja od COVID-19, ponekad ne reagiraju dobro na cjepiva protiv gripe. U jednom istraživanju, samo 20% odraslih osoba pod stresom koje su imale 71 godinu ili više razvilo je antitijela na cjepivo protiv gripe.

Dodatna istraživanja pokazala su da su osobe koje pate od depresije nakon cijepljenja imale nuspojave poput letargije, gubitka snage i razdražljivosti mnogo duže od osoba koje nisu bile depresivne.

Što ti podaci zapravo znače?

Ova otkrića pretpostavljaju da će nakon cijepljenja protiv COVID-19, ako budete pod većim stresom, vašem tijelu trebati malo više vremena da razvije antitijela. Stoga biste si trebali dopustiti više vremena prije nego zaključite da ste zaštićeni od virusa. Nažalost, stalna izloženost stresu dok pokušavamo upravljati našim narušenim rutinama i društvenim životima sigurno nas je vratila korak unazad kada je u pitanju održavanje zdravog načina ponašanja.

Primjerice, nedavni podaci prikupljeni od ljudi diljem svijeta pokazuju veće simptome depresije i tjeskobe, više nesanice tijekom lockdown-a, povećanu prodaju alkohola i prejedanje, kao i manji broj prosječnih koraka koje bilježi Fitbit. No, dobra vijest je da je snaga koja nam je potrebna da napravimo poboljšanja i time povećamo šansu za zdravu reakciju na cjepivo protiv koronavirusa gotovo potpuno u našim rukama.

Kako se što bolje pripremiti za primanje cjepiva protiv COVID-19?

Dok čekamo svoj red da primimo COVID-19 cjepivo, postoje načini na koje se možemo emocionalno i fizički pripremiti kako bi poboljšali svoj imunološki odgovor.

Evo 5 savjeta koji vam mogu pomoći:

    1. Smanjite stres pomoću vježbanja i meditacije
    2. Spavajte dovoljno
    3. Smanjite ili u potpunosti prestanite konzumirati duhan
    4. Poboljšajte prehranu
    5. U slučaju da patite od depresije, potražite stručnu pomoć

Prethodna istraživanja pokazuju da nam uvođenje zdravih promjena može pomoći da izvučemo maksimum iz cjepiva protiv COVID-19; masaža i izražajno pisanje za upravljanje stresom, kratkotrajna i dugotrajna tjelesna aktivnost (uključujući 25 minuta vježbi za ruke prije cijepljenja), kao i dodaci prehrani su pomogli povećati imunološki odgovor na antitijela ili smanjiti nuspojave na cjepivo.

Podaci pokazuju da bi uvođenje ovih promjena, čak i kratkoročno, točno u vrijeme cijepljenja, moglo utjecati na to kako naše tijelo reagira. Sada je pravo vrijeme za djelovanje, prije nego što je većina nas primila COVID-19 cjepivo, kako bi se cjepivo napravilo što učinkovitijim i kako bi njegova zaštita mogla trajati što duže.