MSU: Nastavit će se... Strip i vizualna kultura u Hrvatskoj

Zagrebački Muzej suvremene umjetnosti proslavio je 11. rođendan u novoj zgradi otvorenjem dosad najveće izložbe o hrvatskom stripu, čiji se razvoj može pratiti u posljednjih sto godina. U različitim tematskim cjelinama predstavljeno je više od 80 naših umjetnika crtača stripa.

Zbog Grge Ice Voljevice i Pere Ota Reisingera mnogi su čitali novine od zadnje stranice. Oni su preslika povijesti naše svakodnevnice iz perspektive malog čovjeka. Rodno mjesto stripa je satira, no deveta je umjetnost služila i kao sredstvo propagande, obrazovanja, ali i izražavanja sasvim osobnih tema. 

- Mi smo tu, na neki način, pokušavali fokus dati na strip koji ima jednu kritičku oštricu, a isto tako, koji upućuje čitatelja na jednu kritičku recepciju stvarnosti, ističe Jasna Jakšić, kustosica izložbe.

Od doajena do suvremenih umjetnika - naglasak izložbe je na autorskom stripu.

- Radim većinom kratke stripove koji se objavljuju po fanzinima i magazinima, kako u Hrvatskoj, tako i vani, rekao je Marko Dješka, strip-autor.

Međunarodno prepoznat kolektiv Komikaze ključan je za suvremenu produkciju stripa u Hrvatskoj, ali godinama preživljava ponajprije na entuzijazmu. A jedno od rijetkih mjesta gdje se objavljuje dječji strip je kultna Modra lasta, koja izlazi od 50-ih.

- Rijetke oaze koje su ostale jesu još uvijek dječji časopisi, međutim, nažalost, i to je na izdisaju. Djeca sve manje čitaju, ljudi imaju sve manje novaca da bi mogli kupovati svojoj djeci dječje časopise, kaže Štef Bartolić, strip-autor.

Nedostaje i krovna institucija koja bi se stripom sustavno bavila.

- Ova izložba definitivno dokazuje da je potreba za osnivanjem muzeja hrvatskog stripa itekako stvarna i da bi taj muzej bio izuzetno atraktivan, smatra Irena Jukić Pranjić, strip-autorica.

- Činjenica je da dosada nije bilo ovako velike izložbe stripa, ali hrvatski strip je to svakako zaslužio, poručila je Snježana Pintarić, ravnateljica Muzeja suvremene umjetnosti.

Od svog nastanka, strip je bio dostupan svim slojevima društva. Danas, nažalost, često ostaje u ladicama kolekcionara. Institucijom poput muzeja, strip bi se vratio u javni prostor - kamo kao omiljeni proizvod popularne kulture nedvojbeno pripada.